[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه و مقاله ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات وبگاه::
بایگانی مقاله های زیر چاپ::
وبگاه های نمایه کننده::
اسامی داوران::
مبانی اخلاقی نشریه::
آمار سایت::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
شماره شاپا
۲۶۷۶۵۹۹۳
..
ناشر
انجمن گل و گیاهان زینتی ایران
پژوهشکده گل و گیاهان زینتی
..
پیوندهای مفید

انجمن گل و گیاهان زینتی ایران

پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی
..
آمارهای سایت
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 198-185 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی موانع و چالش‌های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی در استان البرز
جواد قاسمی* ، سید داوود حاجی میررحیمی
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده:   (1689 مشاهده)
صنعت گل و گیاهان زینتی، نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی ایران و بسیاری از کشورهای جهان دارد. با این وجود، این صنعت با موانع و چالش‌های بسیاری روبه‌رو است. در این بین، استان البرز، از گنجایش بسیار مطلوبی برای گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی برخوردار است. بر این اساس، هدف کلی این پژوهش توصیفی که با فن پیمایش انجام شد، شناسایی موانع و چالش‌های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی در این استان بود. جامعه آماری آن شامل تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی در استان البرز (1260N=) بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 135 نفر تعیین شد که این تعداد با استفاده از روش نمونه‌‌گیری تصادفی ساده گزینش شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ای پژوهشگر‌ساخت جمع‌آوری و توسط نرم‌افزارهای SPSS نسخه 22 و Smart PLS نسخه 2 واکاوی شدند. برای تعیین روایی پرسشنامه پژوهش از روایی صوری (توسط پانل متخصصان) و سازه‌ای (AVE) و برای سنجش قابلیت پایایی نیز از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) بهره گرفته شد. یافته‌های حاصل از رتبه‌بندی ابعاد 10گانه موانع و چالش‌های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی در استان البرز نشان که ابعاد «بالا بودن قیمت تمام شده محصول» و «سیاستگذاری، برنامهریزی و حمایتی» در بالاترین و «منابع انسانی» و «تحقیقات، آموزش و ترویج» در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار داشتند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، نشان داد که مدل موانع و چالش‌های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی دارای 10 مولفه اصلی: بالا بودن قیمت تمام شده محصول، زیرساختی/ فناوری، کیفیت تولید، مالی تسهیلاتی، منابع انسانی، تحقیقات، آموزش و ترویج، بازاریابی و فروش، مصرف‌کنندگان، صادرات و سیاستگذاری حمایتی است که همگنی و پایایی معرف‌ها مورد تأیید بود. بنابراین، در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های مربوط به صنعت گل و گیاهان زینتی، گرفتن یک رویکرد جامع و کل‌نگرانه در زمینه شناسایی و حل موانع و چالش‌ها پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: استان البرز، برنامه‌ریزی و سیاستگزاری، چالش‌ها، گل و گیاهان زینتی، موانع
متن کامل [PDF 735 kb]   (522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/2 | پذیرش: 1401/7/29 | انتشار: 1402/2/4
فهرست منابع
1. رفرنس های متنی مثل خروجی کراس رف را در اینجا وارد کرده و تایید کنید -------------Amiri, A., Lavaei Adriani, R., Fatollahi, S., Bahri, G., Kalantari, K. (2015). Analysis of production constrains of flowers and ornamental plants in viewpoint of floriculturist in Mahalat County. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 46(2), 319-325 (In Persian).
2. Azadi, P. (2022). Breeding of ornamental plants, achievements and knowledge-based entrepreneurship opportunities. 5th National and International Congress on Flower and Ornamental Plants, Shiraz University, Shiraz (In Persian).
3. Bagheri, H., Saki, S. (2017). Requirements and guidelines for the preservation of genetic resources of ornamental plants in Iran. Flowers and Ornamental Plants, 1(2), 24-33 (In Persian).
4. Çelik, Y., Arisoy, H. (2013). Competitive analysis of outdoor ornamental plants sector: a case study of Konya province, Turkey. Journal of Horticultural Research, 21(2), 5-16. [DOI:10.2478/johr-2013-0016]
5. Chowdhury, R.A., Khan, F. (2015). Cut flower export from Bangladesh: Prospects, challenges, and proposition, Manarat International University Studies, 5(1), 11-21.
6. Darras, A. (2021). Overview of the dynamic role of specialty cut flowers in the international cut flower market. Horticulturae, 7, 51. https://doi.org/10.3390/horticulturae7030051 [DOI:10.3390/horticulturae7030051.]
7. Darvishi, H., Pazoki, M., Sadeghi, H., Beyranvandzadeh, M. (2014). Analysis of strengths, weaknesses, opportunities and threats of greenhouse culture in entrepreneurship development and job creation in rural areas (Case Study: Villages of Pakdasht County). Journal of Research and Rural Planning, 3(7), 101-114 (In Persian).
8. Ebadzadeh, H.R., Ahmadi, K., Mohamadnia Afrozi, S., Abas Taghani, R., Hoseinpour, R., Yari, S., Kalantari, M. (2021). Agricultural Statistics, Ministry of Agriculture-Jahad, Planning and Economic Affairs, Information and Communication Center (In Persian).
9. Ekhuemelo, C., Ekhuemelo, D.O., Amonum, J.I. (2016). Impact of floriculture and landscaping on sustainable environmental management. Nigerian Journal of Education, Health and Technology Research (NJEHETR), 8, 75-81.
10. Ghule, T., Menon, S. (2013). Scope and future of floriculture industry in India. Global Research Analysis, 2(2), 28-29.
11. Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C.M., Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling, Sage. Thousand Oaks, CA. [DOI:10.15358/9783800653614]
12. Havardi-Burger, N., Mempel, H., Bitsch, V. (2020). Sustainability challenges and innovations in the value chain of flowering potted plants for the German market. Sustainability, 12, 1-26. [DOI:10.3390/su12051905]
13. Heidarzadeh, M., Mokhber Dezfoli, A. (2016). Factor analysis of the key factors of starting a flower and ornamental plant business (case study: Greenhouse owners of Alborz province). The 6th National Congress of Agriculture and Natural Resources Extension and Education, Shiraz University, Shiraz (In Persian).
14. Isazadeh, S. (2019). SWOT analysis of market of flowers and ornamental plants (Case Study: Urmieh County), The 4th International Congress of Developing Agriculture, Natural Resources, Environment and Tourism of Iran, Miad University, Tabriz (In Persian).
15. Khosh-Khui, M., Salehi, H., Azizi, M., Mobli, M., Vahdati, K., Grigorian, V., Tafazoli, E., Haghighi, M. (2021). Current status of horticultural crop production in Iran: A documentary study. Strategic Research Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources, 6(1), 69-84 (In Persian).
16. Kline, R.B. (2015). Principles and Practices of Structural Equation Modeling. New York: Guilford. 4nd edition.
17. Koley, T., Verma, A., Chawla, W. (2014). Role of floriculture in sustainable development of socio-economic status of Indian farmer. International Conference on Crop Productivity and Sustainability- Shaping the Future, Baba Farid College, Bathinda, Punjab.
18. Martsynovska, O. (2011). Global floriculture industry value chain, position of the Ukrainian firms in the floriculture business. Master Thesis, Lund University.
19. Masoumi, F., Jafarkhani Kermani., Dabir Ashrafi, O. (2014). Trade of flowers and ornamental plants in global markets. The First National Congress of Flowers and Ornamental Plants of Iran, Karaj (In Persian).
20. Pastory, S.T., Francis, H.S., Temu, G.S. (2020). Burgeoning of commercial ornamental plant nurseries in Dar es Salaam City: Challenge and future prosperity. Global Journal of Human-Social Science Research, 20(1), 16-25. [DOI:10.34257/GJHSSBVOL20IS1PG17]
21. Satyavathi, V.V.V. (2020). Performance of floriculture in India. International Journal of Academic Research, 7(1), 40-46.
22. Singh, P., Shree, S., Bhardwaj, A. (2020). Sustainable Agriculture, 1st Edition. Apple Academic Press.
23. Sori, S., Sadighi, H., Pezeshkirad, G. (2013). Analyzing the barriers and challenges of flower and ornamental plants development in order to job creation in the agricultural sector, using Delphi technique. The First National Electronic Conference on Sustainable Agriculture and Natural Resources, Tehran (In Persian).
24. Spier, J., Silva, V.N., Leite, J.G. (2020). Ornamental plants in Chapecó: market characteristics and opportunities for family farms. Ornamental Horticulture, 26(3), 346-355. [DOI:10.1590/2447-536x.v26i3.2152]
25. Sri, S., Rianse, U., Yusria, W. (2021). Strategy For development of orchid ornamental plant (Case Study of UPTD BBIH, Amoito Village, Ranomeeto District, South Konawe Regency). Jurnal Agribisnis dan Ilmu Sosial Ekonomi Pertanian, 6(4), 130-134. [DOI:10.37149/jia.v6i4.16034]
26. Tizazu, T.Y., Workie, M.A. (2018). Social, economical and environmental issues of floriculture sector development in Ethiopia. Review of Plant Studies, 5(1), 1-10. [DOI:10.18488/journal.69.2018.51.1.10]
27. Amiri, A., Lavaei Adriani, R., Fatollahi, S., Bahri, G., Kalantari, K. (2015). Analysis of production constrains of flowers and ornamental plants in viewpoint of floriculturist in Mahalat County. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 46(2), 319-325 (In Persian).
28. Azadi, P. (2022). Breeding of ornamental plants, achievements and knowledge-based entrepreneurship opportunities. 5th National and International Congress on Flower and Ornamental Plants, Shiraz University, Shiraz (In Persian).
29. Bagheri, H., Saki, S. (2017). Requirements and guidelines for the preservation of genetic resources of ornamental plants in Iran. Flowers and Ornamental Plants, 1(2), 24-33 (In Persian).
30. Çelik, Y., Arisoy, H. (2013). Competitive analysis of outdoor ornamental plants sector: a case study of Konya province, Turkey. Journal of Horticultural Research, 21(2), 5-16. [DOI:10.2478/johr-2013-0016]
31. Chowdhury, R.A., Khan, F. (2015). Cut flower export from Bangladesh: Prospects, challenges, and proposition, Manarat International University Studies, 5(1), 11-21.
32. Darras, A. (2021). Overview of the dynamic role of specialty cut flowers in the international cut flower market. Horticulturae, 7, 51. https://doi.org/10.3390/horticulturae7030051 [DOI:10.3390/horticulturae7030051.]
33. Darvishi, H., Pazoki, M., Sadeghi, H., Beyranvandzadeh, M. (2014). Analysis of strengths, weaknesses, opportunities and threats of greenhouse culture in entrepreneurship development and job creation in rural areas (Case Study: Villages of Pakdasht County). Journal of Research and Rural Planning, 3(7), 101-114 (In Persian).
34. Ebadzadeh, H.R., Ahmadi, K., Mohamadnia Afrozi, S., Abas Taghani, R., Hoseinpour, R., Yari, S., Kalantari, M. (2021). Agricultural Statistics, Ministry of Agriculture-Jahad, Planning and Economic Affairs, Information and Communication Center (In Persian).
35. Ekhuemelo, C., Ekhuemelo, D.O., Amonum, J.I. (2016). Impact of floriculture and landscaping on sustainable environmental management. Nigerian Journal of Education, Health and Technology Research (NJEHETR), 8, 75-81.
36. Ghule, T., Menon, S. (2013). Scope and future of floriculture industry in India. Global Research Analysis, 2(2), 28-29.
37. Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C.M., Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling, Sage. Thousand Oaks, CA. [DOI:10.15358/9783800653614]
38. Havardi-Burger, N., Mempel, H., Bitsch, V. (2020). Sustainability challenges and innovations in the value chain of flowering potted plants for the German market. Sustainability, 12, 1-26. [DOI:10.3390/su12051905]
39. Heidarzadeh, M., Mokhber Dezfoli, A. (2016). Factor analysis of the key factors of starting a flower and ornamental plant business (case study: Greenhouse owners of Alborz province). The 6th National Congress of Agriculture and Natural Resources Extension and Education, Shiraz University, Shiraz (In Persian).
40. Isazadeh, S. (2019). SWOT analysis of market of flowers and ornamental plants (Case Study: Urmieh County), The 4th International Congress of Developing Agriculture, Natural Resources, Environment and Tourism of Iran, Miad University, Tabriz (In Persian).
41. Khosh-Khui, M., Salehi, H., Azizi, M., Mobli, M., Vahdati, K., Grigorian, V., Tafazoli, E., Haghighi, M. (2021). Current status of horticultural crop production in Iran: A documentary study. Strategic Research Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources, 6(1), 69-84 (In Persian).
42. Kline, R.B. (2015). Principles and Practices of Structural Equation Modeling. New York: Guilford. 4nd edition.
43. Koley, T., Verma, A., Chawla, W. (2014). Role of floriculture in sustainable development of socio-economic status of Indian farmer. International Conference on Crop Productivity and Sustainability- Shaping the Future, Baba Farid College, Bathinda, Punjab.
44. Martsynovska, O. (2011). Global floriculture industry value chain, position of the Ukrainian firms in the floriculture business. Master Thesis, Lund University.
45. Masoumi, F., Jafarkhani Kermani., Dabir Ashrafi, O. (2014). Trade of flowers and ornamental plants in global markets. The First National Congress of Flowers and Ornamental Plants of Iran, Karaj (In Persian).
46. Pastory, S.T., Francis, H.S., Temu, G.S. (2020). Burgeoning of commercial ornamental plant nurseries in Dar es Salaam City: Challenge and future prosperity. Global Journal of Human-Social Science Research, 20(1), 16-25. [DOI:10.34257/GJHSSBVOL20IS1PG17]
47. Satyavathi, V.V.V. (2020). Performance of floriculture in India. International Journal of Academic Research, 7(1), 40-46.
48. Singh, P., Shree, S., Bhardwaj, A. (2020). Sustainable Agriculture, 1st Edition. Apple Academic Press.
49. Sori, S., Sadighi, H., Pezeshkirad, G. (2013). Analyzing the barriers and challenges of flower and ornamental plants development in order to job creation in the agricultural sector, using Delphi technique. The First National Electronic Conference on Sustainable Agriculture and Natural Resources, Tehran (In Persian).
50. Spier, J., Silva, V.N., Leite, J.G. (2020). Ornamental plants in Chapecó: market characteristics and opportunities for family farms. Ornamental Horticulture, 26(3), 346-355. [DOI:10.1590/2447-536x.v26i3.2152]
51. Sri, S., Rianse, U., Yusria, W. (2021). Strategy For development of orchid ornamental plant (Case Study of UPTD BBIH, Amoito Village, Ranomeeto District, South Konawe Regency). Jurnal Agribisnis dan Ilmu Sosial Ekonomi Pertanian, 6(4), 130-134. [DOI:10.37149/jia.v6i4.16034]
52. Tizazu, T.Y., Workie, M.A. (2018). Social, economical and environmental issues of floriculture sector development in Ethiopia. Review of Plant Studies, 5(1), 1-10. [DOI:10.18488/journal.69.2018.51.1.10]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemi J, Hajimirrahimi S D. Identifying the barriers and challenges of flower and ornamental plants industry development in Alborz province. FOP 2023; 7 (2) :185-198
URL: http://flowerjournal.ir/article-1-242-fa.html

قاسمی جواد، حاجی میررحیمی سید داوود. شناسایی موانع و چالش‌های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی در استان البرز. گل و گیاهان زینتی. 1401; 7 (2) :185-198

URL: http://flowerjournal.ir/article-1-242-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
گل و گیاهان زینتی Flower and Ornamental Plants
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4679